tisdag 16 februari 2016

MOBBNING

Tänk på vad du säger till andra 


Alla har säkert sagt något de ångrar för ingen är felfri. Jag har själv fått höra saker jag inte mått bra av att få höra och får fortfarande stå ut med att höra en del som jag önskar att jag slapp höra. Tyvärr har även jag sagt saker jag ångrat, men tillsammans kan vi hjälpa varandra. 


Tips från mig

Ett tips från mig är att du tänker på hur du själv skulle reagera om du fick höra samma ord som du funderar på att säga till någon annan. Tänk dig att du byter plats med personen du säger orden till. Mår du bra av att vara personen som får höra orden som sägs? ​Känner du att du inte skulle må bra av att höra orden så kommer nog inte personen må bra av det heller och då bör du nog låta bli att säga det! När det gäller mobbing så tycker jag att vi bör agera om det är något vi tycker är fel. Säg då till den personen du tycker säger fel ord eller gör något fel. Vi måste hjälpa de som behöver hjälp. En sak vi alla kan göra är att tänka på vad vi själv säger och gör.

Uppmuntrande ord är bra

Tyvärr är vi inte så duktiga på att uppmuntra varandra alla gånger. Många gånger är det så mycket annat vi säger till varandra. Låt oss lyfta upp varandra istället för att trycka ner varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar